Artykuł publicystyczny
Artykuł publicystyczny po angielsku to nowa forma
wypowiedzi, która pojawiła się w
2015 roku. Angielski artykuł
publicystyczny jako zupełna
nowość z pewnością będzie
sprawiał maturzystom dużo
problemów i będzie raczej
unikany (na nowej maturze można
wybrać jeden z dwóch tematów
pracy pisemnej), jednak warto
zapoznać się z zasadami pisania.
Wypowiedź powinna zawierać od
200 do 250 słów i spełniać
wszystkie wymogi typowe dla
formy wskazanej w poleceniu.
Poniżej znajdziecie informacje i wskazówki jak napisać
poprawny artykuł publicystyczny
po angielsku.
Zasady pisania artykułów
publicystycznych po angielsku
Pisząc artykuł publicystyczny po angielsku powinniśmy czuć
się jak prawdziwy dziennikarz,
piszący do swoich odbiorców.
Powinniśmy pisać ciekawie,
zrozumiale, ale przede wszystkim
przekazywać najważniejsze
informacje. Właśnie te rzeczy są
również punktowane na maturze.
Artykuł publicystyczny nie jest
pisany językiem przesadnie
formalnym, ale również nie jest
odpowiednie używanie w nim
kolokwializmów czy slangu.
Powinniśmy starać się możliwie
jak najbardziej profesjonalnie
przybliżyć dany temat.
Warto wykazać się przy tym
bogactwem językowym oraz
ciekawymi konstrukcjami zdań.
Można zadawać pytania
retoryczne, wdając się w swoistą
dyskusję z czytelnikiem.
Artykuł publicystyczny może zawierać w
sobie elementy oceniania wad i
zalet jak w przypadku rozprawki,
wyrażania opinii podobnie jak
w Opinion essay,
lub opowiadania czy
relacjonowania zdarzeń.
Artykuł publicystyczny po
angielsku – budowa
Nagłówek
Artykuł publicystyczny składa się z chwytliwego nagłówka,
który powinien przyciągać uwagę.
Powinien być on krótki i
interesujący, tak aby zachęcał
do przeczytania artykułu. Co
ciekawe, nagłówki w gazetach
niekoniecznie są poprawne
gramatycznie. Pomijamy w
nich zazwyczaj przyimki a, an
oraz the, aby tytuł był
krótszy. Nagłówek piszemy
wielkimi literami na środku
artykułu.
Wstęp
We wstępie powinniśmy wprowadzić czytelnika do tematu o
którym zamierzamy
pisać, przybliżając go podobnie
jak w przypadku rozprawki.
Nakreślamy czego będzie dotyczył
dany artykuł i jaka jest nasza
opinia na dany temat. Wstęp
stanowi jeden paragraf, który
trzeba wyraźnie zaakcentować.
Rozwinięcie
W rozwinięciu zamieszczamy najważniejsze informacje na dany
temat, wyrażamy naszą opinię
oraz ją argumentujemy. Składa
się ono z dwóch paragrafów –
każdy z nich ma odnosić się do
jednej z 2 rzeczy podanych w
poleceniu i zagłębiać się w
temat. Jeśli o czymś informujemy
– podajmy dodatkowe informacje,
jeśli wyrażamy nasze zdanie na
dany temat, podajemy argumenty
dlaczego uważamy akurat tak a
nie inaczej. Jeśli prezentujemy
2 różne punkty widzenia,
oceniamy sprawę raz z jednej, a
raz z drugiej strony.
Zakończenie
W zakończeniu podsumowujemy dany artykuł, zamieszczamy
ostateczne wnioski i
stwierdzenia. Możemy
też postawić przed czytelnikiem
pytanie, co on sądzi na dany
temat.
Artykuł publicystyczny po
angielsku – przydatne zwroty
According to the latest research
/ the most recent data … –
Według ostatnich badań /
najnowszych danych …
Latest findings hold that … –
Wedle najnowszych odkryć, …
Scientists say that … – Naukowcy
twierdzą że …
Some claim that … – Niektórzy
twierdzą że …
I think you will agree that …
– Myślę, że zgodzicie się, że …
Needless to say, … – Nie trzeba
mówić że …
Nowadays, a very popular topic
is … – W dzisiejszych
czasach bardzo popularnym
tematem …
It has lately become a popular
topic. – To stało się ostatnio
popularnym tematem.
Lately everyone talks about … –
Ostatnio każdy mówi o …
The biggest news of this week is
… – Największym newsem tego
tygodnia jest …
Many people want to know my
opinion about … – Wielu ludzi
chce znać moją opinię o …
I receive many questions about …
– Otrzymuje wiele zapytań o …
In fact – Faktycznie
To be honest – Szczerze mówiąc
Apart from this – Oprócz tego
Additionally – Dodatkowo
Besides – Poza tym
Even though – Chociaż
However – Jednakże
In spite of – Pomimo
Despite – Pomimo
Due to – Z powodu
Consequently / As a result –
W rezultacie
Whereas / While – Podczas gdy
For instance – Na przykład
From the point of view of … –
Z punktu widzenia …
Furthermore – Ponadto
In addition – Dodatkowo
Moreover / What is more – Co
więcej
Nevertheless – Niemniej
On the other hand – Z drugiej
strony
Taking this into account –
Biorąc to pod uwagę
To sum up / All in all –
Podsumowując
All things considered – Po
rozważeniu tego wszystkiego
What would you say / do if … ? –
Co byście powiedzieli / zrobili
gdyby … ?
I hope you share my viewpoint –
Mam nadzieję, że podzielacie mój
punkt widzenia.
Artykuł publicystyczny 1 -
Artykuł o zakazie używania
telefonów komórkowych w szkołach
1. W Twojej szkole wprowadzono
zakaz używania telefonów
komórkowych. Młodzież
zorganizowała akcję
protestacyjną. Napisz artykuł na
stronę internetową szkoły, w
którym zrelacjonujesz przebieg
akcji oraz przedstawisz i
uzasadnisz swoje stanowisko w
tym konflikcie.
A ban on phones is a ban on our
rights
Rather surprisingly, the
headmaster of our school made
the decision to ban mobile
phones from the school last
Monday. You cannot use one –
heck, you must not even carry
your daily driver with you. No
wonder why the pupils have
reacted in a rather negative way
to the decision.
All the students decided to
express their dissatisfaction
with the solution by not coming
to classes at all on Friday.
That move left the teachers
alone in empty classrooms – the
students hope that their action
will trigger a change. While at
least some of us agree that we
need not use mobile phones
during the classes, according to
the majority of us, it is rather
unwise to ban the devices
altogether. What if a student
feels bad and needs to tell
their parents to get them to
hospital?
As far as my personal opinion on
the issue is concerned, I stand
by the viewpoint shared by the
majority of the students – while
we truly do not need the phones
during classes, we do need the
devices between them.
We have yet to find out about
the final decision the school
authorities are to make. If they
do not lift the ban, we are
ready to take more measures to
express our opinion about their
recent decision.
Artykuł publicystyczny po
angielsku 2 - Artykuł o
fascynacji nastolatków gwiazdami
showbiznesu
2. Coraz więcej nastolatków
ulega fascynacji stylem życia
gwiazd show biznesu. Zredaguj
artykuł do redakcji
młodzieżowego czasopisma, w
którym przedstawisz swoją opinię
na temat przyczyn tego zjawiska
i opiszesz doświadczenia osoby,
na której życie taka fascynacja
wywarła znaczący wpływ.
The young and their fascination
with showbiz celebs
It is by no means a new
phenomenon that the young are
fascinated with celebrities
created by show business.
However, in recent years the
trend has become even more
apparent – more and more young
people seem to be following the
alluring lives of show business
celebrities. What could be the
reason for that?
There could be many sources for
such a state of affairs. The
most common of which seems to be
an urge of young people to
become famous, too, which leads
them to follow TV stars. What
seems dramatic about this issue
is its potential detrimental
effect, as evidenced by what
happened to Mark.
Mark used to be one of the young
folks who were fascinated with
celebrities spawned by show
business. Unfortunately for him,
as it would eventually turn out,
he wanted to become one so badly
that he lost control over his
personal life. Wanting to be
famous and popular, he gave up
on the majority of his social
interactions in order to step
into the world of fame. Not only
did he not reach his goal, but
he lost many friends.
The story of Mark goes to show
that the path of show business
celebrities is extremely
difficult and unreasonable to
take, especially at a young age.
If the starts align, one might
become famous without such
drastic measures, yet more often
than not, pursuing fame does
more harm than good.
Artykuł publicystyczny po
angielsku 3 - Artykuł o
nastolatkach pracujących w
wakacje
3. Niektóre nastolatki wolą
podczas wakacji pracować niż
odpoczywać. Zredaguj artykuł do
szkolnej gazetki, w którym
przedstawisz swoją opinię na
temat wakacyjnej pracy i
opiszesz doświadczenia osoby,
która taką pracę podjęła.
It’s summertime – it’s work
time!
What do we associate summer
with? More often than not, we
instantly project a lovely image
of a beach, fancy drinks and
fabulous time when we hear that
term. You may be surprised, but
there are teenage girls that
choose to work during the
holiday season rather than rest.
What by and large pushes them to
work when their friends are out
having a great time is the
willingness to make money and
have a position to fill in their
resume with. Those are usually
girls that see things in the
long term rather than in terms
of the nearest future.
I would like you to meet Sarah,
one of my friends, who lives in
this exact way. Once summer
comes, she starts working as a
waitress. According to her, this
is the best training she can
get, and she enjoys the job,
too. When I asked her whether
she felt that she was losing
time working when their friends
were out sunbathing, she replied
that she didn’t feel that way.
I see where Sarah is coming from
– nowadays, experience is
immensely valuable. One mustn’t
forget to relax every once in a
while though. And this is what
summer is truly made for.
|